Kani ja Rosa
ett
- Tässä, Iida sanoi ja pudotti kukkakuvioidun avaimen käteeni.
Siitä roikkui lätyskä, jossa oli yksinkertainen, Polle-tylillä piirretty hevonen, tippunut ratsastaja & numero 11.
- Tack, suustani hupsahti.
- Vad? Iida tirskahti.
- Hups, niiiin... ööö...
- Tarkoitiks sä kiitos? Iida kysyi.
Punastuin vähän.
- Joooo... sanoin venyttäen ja hipsin nolona vesikarsinan vierestä satulahuoneeseen.
Istahdin varustehuoneen tuolille. Pian ulko-ovi aukesi, ja huoneeseen astui kaksi tyttöä hengästyneenä ja posket punottaen.
- Moi, mä oon Luna, ja toi tossa on Linda, blondi tyttö esitteli itsensä ja hänen seuralaisensa reippaasti.
- Öm, hej! Mitt namn är Rosa, tervehdin heitä. Ei ollut helppoa olla juuri Suomeen muuttanut umpiruotsalainen.
- Hej! Lyckligtvis har det funnits ens svenska - timmar, Lunaksi esittäytynyt sanoi ja Lindaksi esittäytynyt pyöritteli silmiään Lunan tuupatessa hänen olkapäätänsä kyynerpäällään.
Linda näytti kuin H&M vaatekaupan lehtisestä hypänneeltä - hänellä oli glitterillä varustettu pinkki emoji-paita, revityt pillifarkut ja upeat, ratsastuskenkien näköiset mustat nilkkurit.
- Joo, tota noin, kyllä mä osaan Suomeakin, se on minulle vielä vähän vaikeaa vain, kerroin Lunalle & Lindalle.
- Hyvä! En jaksakaan pöpöttää koko ajan Ruottii, mutta hoidaks sä jotain vai kuka mitä häh? Luna pulppusi innokkaana, aivan kuin papupata!
Hymyilin leveästi.
- Hoidan Kania, kävin sillä silloin sen tunnin, kun ratsastit Ranjalla, muistutin.
- Ai niin joo, mä hoidankin Accea ja Kämpeä, Kämpe ja Kani ovat samassa tarhassa ja vierekkäisissä karsinoissa, Luna muistutti puolestaan minua.
- Jag minns, programmet flyttar till plocka ponnyer? Lipsahti taas.
- Jag jag! Luna nauroi.
- Okei, mä tästä sitten kaikkonenkin... Linda sanoi ja nosti kätensä ylös.
Tytön naama oli meikattu, ja hiukset laitettu hienoiksi.
Linda käännähti nopeasti mennäkseen lähimmästä ovesta ulos.
- Linda, et kyllä pake -..., Luna ei päässyt puusta pitemmälle, kunnes Linda jo törmäsi tallipoikaa.
Luna punastui ja katsoi lattiaan.
- Mennään jo hakemaan ponit, låt oss gå redan plocka ponnyer, Luna kuiskasi ja juoksi ulos.
Kävelin mukaan ja silmäilin Lindan ja Lucaksi osoittautuneen pojan kiihkeää keskustelua.
Kani käveli vierelläni söpönä. Pörröttelin sen tuuheaa, mustaa tukkaa, ja annoin sen pysähtyä nyhtämään syksyn kellertämiä ruohonpätkiä.
- On aika lämmin syksyksi, näin päivisin, totesin ja katsoin taivaalle.
- Jep! Mutta aamulla on kylmää, ikkunat, auton ikkunat ja ruoho olivat huurteessa, Luna kertoi ja tähysteli taivahalle.
Rautias poni seisoi tytön vieressä kiltisti.
Kani sen sijaan repi mua koko ajan paremmille ruohomättäille, mitä nyt vielä jäljellä oli. Pysähdyimme hetkeksi tutkiskelemaan vain luontoa. Tunsin kädessäni jatkuvasti pientä nykimistä, mutta keskityin seuraamaan nakkimakkaroiden näköisien pilvien reissua, ja lopulta haihtumista. Yhtäkkiä nakit olivatkin vain pieniä hattaroita, joita ajatellessa punertavina olisi voinut loikata taivaalle, ja haukata vesihöyryä suuhun. Rapsutin Kanin säkää. Ponin rentoutui, ja kyhnytti minua huulilla takaisin, joten en kieltänyt sitä. Taputtelin Kania ja pussasin sitä russin samettiselle turvalle.
- Mennäänkö, Luna kyseli.
Olen itsekin ikiliikkuja, joten en voinut kieltäytyä. Vetäisin hupparini kiinni ja laitoin pilottilasit päähän auringon tullessa esiin pilvien takaa. Kaasupallo oli jo niin matalalla, että se paistoi suoraan silmiin. Kani siristi näkönappejaan. Siitä hetkestä olisi saanut hyvän kuvan, ja se tunne olisi voinut jatkua ikuisuuksiin.
//Hejj jes super eka tarina! Sä kirjotat kyllä hauskasti varsinkin loppu oli huvittvasti kirjotettu! Linda on usein aika ämmä, ja vähän ilkeää sanoa, mutta periaatteessa kannattaa pysyä pois sen tieltä. Kani on kyllä melko ahne, joten ruohomättäät kiinnosti sitä ehdottomasti! :') Pikkusia kirjotusvirheitä, mutta ei ne nii iso juttu ole
10v€ -Sanna