Post by Salome on Sept 19, 2016 18:58:19 GMT 1
Foxyn juoksutus ja Takulla esteiden alkeita!
19.9.2016
"Kiitti kyydistä", huikkasin Mikolle, jonka autosta hetkeä aikaisemmin pomppasin.
Siis siitä autosta mitä Topi sillon lainasi... Noh, Isäpuoleni meni menojaan Yläkokolle johtavan tien kaarteeseen ja mä jatkoin tasaisesti matkaani Foxyn tarhalle. En uhrannut aikaa hakeakseni riimunnarua, vaan päätin taluttaa sen päitsistä. Ylätarhalle mennessäni olivat ruunapojat kiinnostuneita uudesta tarhanaapuristaan. Jetta rouskutti vain heiniään välinpitämättömästi. Pakko kehua että tamma oli kaunis! Ei ihmekään jos ruunillakin menisi päät pyörälle. Saavuin portista sisään ja huhuilin Foxya luokseni. Se hörähti matalasti ja lähti käppäilemään mua kohti. Kaivoin taskustani nahistuneen porkkanan ja ojensin sen tulijalle. Rapsuttelin hetkisen kirjavaa hevostani ja lähdin sitten taluttamaan sitä tallia kohti.
Harjasin Foxyn melko pikaisesti käytävällä ja puin sillle juoksutusjärjestelmän. Häkkyröitten fiksaamiseen sopiviksi meni hetki. Foxy seurasi uteliaana toimiani ja yritti hamuta taskuistani kaiketi lisää porkkanaa. Torjuin sen kerjäämisyritykset yrittäen samalla kiristää mahavyötä loppuun saakka.
"Puuh! Siinä", puuskahdin ja kipaisin hakemaan itselleni kypärän.
Vaikka tiesin että saattaisin näyttää hölmöltä juoksuttaessani kypärä päässä, mutta ihan varmuuden vuoksi mä sen kuitenkin laitoin. Ei sitä koskaan tiedä jos tulisi vaikka kaviosta. Satulahuoneesta nappasin matkaani juoksutusliinan. Palasin ruunani luo, joka hörähti talliin tullelle Jetalle. Sen omistaja Lydia meni juuri harjailemaan tammaansa tuntsaripuolen käytävälle, kun se oli ihan tyhjillään tuntihevosten mentyä. Irrotin Foxyn ketjuista ja talutin sen Jetan ohi ulos. Samalla vaihdoin moikat Lydian kanssa. Nainen hymyili aurinkoisen pirteästi ja vitsaili Foxyn ihastuneen Jettaan.
"Kukapa ei siihen ihastuisi", olin tokaissut nauraen.
Maneesi ja estekenttä oli tuntilaisten toimesta vallattu, joten siirryin alakentälle juoksuttamaan. Aikani setvin liinan käteeni suoraksi ja pyysin sitten Foxya liikkeelle. Risteytyshevonen siirtyi sulavasti käyntiin. Annoin sen ensin kävellä muutaman kierroksen ajan löysällä liinalla. Kaivoin puhelimen taskustani alkuverkkailujen aikaan ja näpyttelin Iidalle viestin.
Minä: Sopiko se Danan satula?
Iida oli nimittäin mennyt testaamaan mahtuisiko Danan vanha satula Takulle. Tänään päästäisiinkin sitten aloittelemaan vähän hyppyjä ruunalla! Ne oli kuitenkin sen ekat hypyt, niin aloteltaisiin rauhassa. Mutta jos kaikki sujuisi hyvin, voisin mä luultavasti osallistua kokemuksen vuoksi Takullakin ristikkoluokkaan. Sitten mä vasta hurja hyppääjä oisinkin kun kahella hevosella ristikkoon.

Iida: Sopiva on! Vyötä joudun vähän kyllä ettimään. Onko sulla enää Biancan vanhoja satulavöitä?"
Minä: On mulla.

Iida: Selkis! Käyn sit kurkkaamassa miten Takun kanssa hyppäys sujuu!

Suljin näytön ja olin tunkemassa Iphonea taskuuni. Se kuitenkin lipesi kädestäni maahan Foxyn nykäistessä liinan päästä.
"Fuck", suhahdin ja nostin puhelimen maasta.
Puhelin oli just sopivasti kolhassu kiveen ja sen näyttö oli haljennut keskeltä. Hiekkaakin oli mennyt laturinreikään, joten imaisin hiekanjyvät sieltä nopeasti pois.
"Voi perse."
Turhautuneena tungin värkin taskuuni ja keskityin juoksuttamiseen.
Foxy ravasi hyvässä muodossa ympyrällä. Pyysin hieman vauhdikkuutta maiskuttaen ja hepo lisäsi tahtiaan.
"Oikein hyvä", ylistin.
Ravattuaan vielä kolme kierrosta, mä pysäytin sen ja pistin vaihtamaan suunnan. Tähänkin suuntaan hain reipasta askelta ja hyvää muotoa. Ensin ruuna vänkäsi vähän vinona menemään, mutta rupesi sitten parin kierroksen "hulluteltuaan" mennä paremmin. Juoksutusjärjestelmän avustuksella se pyrki jälleen hyvään askeleeseen ja peräänantoon. Kaviot tepsuttivat tasaisesti hiekkaa vasten ja Foxysta näki että se teki töitä.
"Hyyvää..." kehuin vaimeasti ja kehotin sitä vielä jatkamaan hetken.
Hölkkäiltyään tarpeeksi pyysin laukkaa. Sitä Foxy ei kuitenkaan heti nostanut. Olin hieman ehkä hämmästynytkin, vaikkei hevosia automatisoituneina pitänytkään ajatella.
"Laukka", toistin ja vispautin juoksutusraippaa ilmassa.
Foxy värähti hieman raippaa, mutta nosti vastaanlaittamatta laukan. Maiskutin suullani. Se sai hevosessa aikaan pienen temmonmuutoksen vauhdikkaampaan menoon. Järjestelmä kuitenkin opasti sen jälleen kerran muotoon, joten ylilyönti kaahotteluja ei onneksi tullut. Näistä kaahotteluista puheenollen meidän pitäs Foxynkin kanssa kävästä pellolla!
Juoksutettuani vielä laukkaa toiseenkin suuntaan, pyysin hevosen pysähtymään ja purin siltä juoksutusjärjestelmän. Heivasin sen ja juoksutusliinan menemään ja päästin ruunan vapaaksi. Se ei kuitenkaan kuuliaisena hevosena tajunnut mihinkään mennä. Tapautin sitä pepulle kevyesti. Foxy hypähti käyntiin ja siirtyi sitten tottelevaisena poikana uralle ravailemaan. Naurahdin hiljaa. Oliko hevonen liiankin tottunut kentällä menoon, kun se irtojuoksuttaessakin seurasi kiltisti uraa?
"Laukka", käskin ja maiskutin.
Heilautin juoksutusraippaa ja se päästikin viuhahduksen. Foxy pyrähti kevyesti laukkaan ja tajutessaan olevansa irti, se heitti parit innostuneet pukit.
"Ihana", hekotin katsellessani menoa.
Portin päätyyn päästyään se kääntyi ympäri ja jatkoi laukassa toiseen suuntaan.
Jälleen se revitteli pärskien. Toisessa päädyssä riehuessaan se alkoi sitten pikku hiljaa rauhoittua ja hidasti tanssahtelevaan raviin.
"Foxy", kutsuin ja se ravaili mua kohti.
"Tuu tänne poika", mumisin ja katselin sen tanssahtelua.
Pian ruuna olikin vieressäni puhisemassa käsiini.
"Niin.. Kuka on hieno poika? Foxy on hieno poika..Niin..." Hölötin rapsutellessani sitä harjantyvestä.
Koko hevonen heilui rapsuttaessa. Foxyn alahuuli lörpötti rentona. Kun lopetin rapsutuksen, tämä rento alahuuli tarttu mua olkapäästä ja alko kyhnyttämään sitä hevosmaiseen kaverilliseen tapaan. Sen hampaat tuntuivat raapivilta, eikä niinkään ihmisestä mukavilta!
"Voi senki hölmö!" Naurahdin ja työnsin sen pään pois.
Foxy pärskähti ja seurasi mua kun keräsin sivuun heittämäni kamppeet matkaan. Siirsin ne vasempaan käteeni ja oikealla kädellä nappasin kiinni päitsistä. Nätisti se lähti seuraamaan vierelläni tallille. Käytävällä harjasin Foxyn kevyesti läpi, sillä me ei oltu mitään raskasta tehty. Vein narut, piiskan ja juoksutusjärjestelmän paikoilleen satulahuoneeseen ja lähdin sitten palauttamaan ruunaa tarhalleen. Niskaansa se oli saanut kevyen fleecen, huomatessani mittarin näyttävän ainoastaaan kuutta astetta.
Suuntasin siirtotalliin, missä Iida oli jo varustanut ponin valmiiksi kokeillessaan satulaa.
"Kiitos!" Hymyilin ja otin vastaan Takun ohjan.
"Hyvä et sä löysit Danan vanhan vyön, ku mä unohin penkoo niit Biancan vanhoi."
"Eipä mitää. Toivottavasti teil menee kivasti! Tuun jossain vaiheessa kurkkaamaan miten teillä sujuu", Iida kertoi.
Ruuna kattoi mua pitkän otsatukkansa takaa epäluuloisesti. Sillä ei ollut vielä hajuakaan mitä tuleman piti. Se kuitenkin seurasi mua, kun lähdin taluttamaan. Sattumalta se kuitenkin jämpitti siirtotallin ovelle ja mun naaman väri karahti noloudesta punaiseksi. Katsahdin Iidaan, joka hymähti huvittuneena.
"No, menepäs Takku", nainen kannusti ja tuli taputtamaan sitä takapuolesta eteenpäin.
Takku lähti kuin lähtikin käppäilemään perääni ja sitten matka jatkuikin maneesiin, mistä parveilivat juuri tulleet tuntilaiset. Astuimme sisään tyhjään maneesiin ja hoksasin sinne rakennetut muutamat esteet. Ne olivat kuitenkin vielä ihan liian isoja (80cm), joten kävin tiputtamassa ne ristikoiksi. Asettelin ponin askelväleille sopivat puomit, samaan aikaan kun Takku seisoi uteliaana vieressäni.
"Nonni. Tänää me loikitaan", selitin ja astuin ruunan vierelle seisomaan.
Laskin jalkkarit molemmin puolin ja kiristin vielä satulavyön. Satulavyö vuoksi Takun pullee maha oikeen korostu. Hitsit. Tosta pitäs päästä eroon!
Käppäiltyäni maneesia ympäri hetkisen, Takku alkoi laskea päätään rennommaksi. Jalat kuitenkin tikitti edelleen hirveetä kyytiä, kun nostin ravin. Suusta se kuitenkin oli keventynyt huomattavasti ja pidätteet meni paremmin perille. Mieleni lipuessa ajatuksiin, Takku käytti epätarkkaavaisuuttani hyväkseen ja hidasti käyntiin. Heräsin ajatuksissani ja kokosin ohjat paremmin käteeni. Maiskutin pohkeiden kera ponin liikkeelle ja tällä kertaa pidinkin sen liikkeessä. Volttailtuamme hetken, päätin opettaa Takkua menemään kahdeksikolla. Käänsin sen keskelle ja vaihdoin sitten kaarevasti suunnan toiseen. keventelin menemään ympyränpuolikasta ja keskikohdan tullessa suoristin ponin jälleen ja vaihdoin suuntaa.
"Just noin. Hyvä poika", kehaisin ja rapsutin sitä kaulasta.
Annoin ohjaa ja päästin Takun hetkeksi kävelemään vapain ohjin. Suunnittelin mitä tekisin ensiksi. Ravipuomeja. Sitten otettaisiin laukkoja uralla ja loppuun koitettaisiin hypätä. Toimintasuunnitelma oli valmis, joten lähdin keräilemään ohjan taas hyppysiini. Nostin ravin ja ratsastin ensin voltin. Olin tiukkana sisäpohkeella enkä antanut Takun oikoa ollenkaan voltilla. Ohjasin takaisin uralle ja käänsin puomeille. Takun ravi hidastui hetimmiten miltei nollaan, kun se ihmetteli mitä ihmettä sen edessä oli. Napautin pohkeilla ponin eteen ja epävarmasti se loikkasi ekan puomin yli.
"Höpsö. Yli vaan!" Kannustin ja kiersin pohkeet ponin ympärille.
Takku asteli loput kolme puomia edelleen varovasti käynnissä. Ne ylitettyään, taputin sitä kaulalle kiitoksena rohkeudesta.
Mentyämme puomit useamman kerran käynnissä, välillä loikkien ja välillä kiertäen ne, alkoi Takku muuttua varmemmaksi. Nyt viimeisellä kerralla mentäessämme puomeja, nostin ravin ja pidin sen reippaasti yllä. Ruuna lähestyi puomeja itsevarmemmin. Niiden kohdalle tultaessa kannustin empivää poneja ja puomit ylittyivätkin liioitellun korkealta.
"Eipähän ainakaan kolissu", mietin humoristisesti mielessäni ja ohjasin ponin ravissa uralle.
Kevensin lyhyen sivun alkuun saakka ja istuin sitten satulaan. Pidin aktiivisen ravin ja valmistelin laukannostoa. Takun korvat kääntyilivät epävarmana. Pidin tasaisen tuntuman suuhun ja asetin aavistuksen sisään. Kulmassa laukkapohkeet kiinni ja pieni puolipidäte. Poniruuna pyrähti väärään laukkaan, tosin innoissaan. Tein pidätteen ohjilla ja nostin samantien uuden laukan. Tällä kertaa se olikin oikea ja lähti pyörimään hyvällä tahdilla.
"Hei!" huikkasi maneesin ovesta pilkistävä Iida.
Vilkaisin naikkoseen ja tevehdin tätä ratsastaessani ohi. Kohensin istuntaani ja pyrin saamaan Takun paremmin kuulolle.
"Ootteko te alottamassa hyppäämistä?"
Nyökkäsin ja jatkoin voltille ratsastusta. Laukkavoltista tuli suuri, sillä poni ei pystynyt vielä niin pieniin käännöksiin. Kyllä se sitten ajan kanssa pyörähtäs pennin päällä.
Laukkojen reenaamisen jälkeen ohjasin päättäväisesti pitkän tien esteelle. Tunsin kuinka Takun laukka jännittyi. Se otti pienempää askelta ja mun piti kannustaa sitä pohkeella eteen. Huiskaisin hieman raippaa ilmassa muistutukseksi. Vauhtia oli esteelle riittävästi, vaikka Takku vähän epävarmasti kulkikin. 1..2..3.. ja hyppy. Myötäsin reippaasti, jotta heppa saisi palkintonsa. Esteen toiselle puolelle pääsimme pian ja siitä tullut fiilis sai hymyn huulille. Takkuhan oli ihan super! Laukan jatkuessa tasaisesti päätin samantien jatkaa ristikolle, joka oli lävistäjällä. Ratsastin reippaasti eteen ja Takku oli juonessa mukana. Tie lävistäjälle tuli ratsastettua vähän vinoon, mutta ratsuni oli paljon varmempi tätä estettä lähestyessään. Istuin selässä rauhassa ja odotin hyppyyn lähtöä. Etäisyyden arviointi ei ponilla oikein nyt toiminut ja se lähti hyppäämään jo puolitoista metriä ennen estettä.Hammasta purren tarrasin harjaan. Poni venytti itsensä esteen toiselle puolelle ja selvisimme ehjin nahoin.
"Hyvä", totesin ja hidastin uralle päästyämme käyntiin.
Ratsastin loppuverkan ja päätin sitten lopettaa. Nuoren ponin käsittelyssä mulla päti motto: "Ei makeaa mahan täydeltä." En nimittäin halunnut tuhlata orastavaa innostuneisuutta. Pysäytin Takun kaartoon ja ponnahdin selästä. Nostin jalustimet molemmilta puolilta ylös ja löysäsin mahavyön. Iida oli jo kerennyt lähteä, kun me astuttiin ulos maneesista. Ulkona oli jo tosi pimeää. Näin muutaman ratsastavan vielä valaistulla alakentällä. Takunkin korvat kääntyivät sinne suuntaan.
"Tuuhan. Saat iltaruuat ja pääset pihattoon", houkuttelin.
Talutin ruunan siirtotallin käytävälle ripeästi. Riisuin ensimmäisenä suitset ja vaihdoin paikalle päitset. Kävin liottamassa kuolaimia veden alla. Sain hangata kuolaa kunnolla, sillä se oli ilmeisesti vähän pinttynyt. Kenties viime kerralla pesin vähän huononlaisesti.
"Hei Salome!" Tervehti Reetun kanssa käytävälle putkahtanut Angelika.
Tervehdin häntä ja rapsutin hieman suloista russia.
"Oot sä niin söpö kaveri!"
"Onhan se. Ja oikeen söpö kun kiukuttelee", hörähti Angelika.
Rupattelimme siitä tovin kiukuttelevista poneista, samalla kun laitoin Takkua valmiiksi yöpuulle. Satulahuopa ja vyö joutaisi pesuun jo ekan ratsastuskerran jälkeen, sen verran huono kunto hikisyyteen pääsi vaikuttamaan.
Hoidon jälkeen palautin Takun tarhaan. Sanoin sille jälleen heipat ja toivotin hyvät yöt. Lucas tuli juuri viemään pihattoonkin heiniä ja Takku käpötteli ensimmäiselle heinäkasalle.
"Mites meni Takun kanssa? Tipuitko?" Luca uteli kun oli kuullut meidän esteharjoitteluista.
"No en. Se iteasiassa meni hyvin. Mennään luultavasti torstaina tai perjantaina lisää esteitä. Parhaimmassa tapauksessa käydään heittämässä ristikkoluokka."
"Ohhoh. Jopas oot suurudenhullu", Lucas naurahti leikillään ja jäi jatkamaan töitään.
Mä läksin kans parkkipaikalle odottelemaan kyytiä. Olin unohtanut toviksi puhelimeni, mutta nyt se masensi mua taas. Kosketuskin vähän petti halkeaman paikkeilta. Ehkä mun pitäs ostaa jo uus puhelin?
// Noni vaihtelua foxyllekin kun et ratsastanut vaan pelkästään juoksutit niin se sai rennon liikutuksen, tekee heppasille joskus varsin hyvää. Käy ihmeessä pellolla sen kanssa revittelemässä, voi te nauttisitte mäkin lähtisin mielelläni mukaan mutta aikaa tuskin on... lucaa sen sijaan voisit kysäistä, jos se näyttää seisoskelevan turhanpanttina jossain, mitä se usein tekee. Joonaksesta ei oo maastoseuraa ennen kuin sen istuttaisi ekana satulaan, mutta ei se uskalla - vielä. Takku oli aika haastava satuloida näin ekaa kertaa meillä, kun sillä on vaa ilman satulaa menty, ja vyökin otti tiukkaa saada kiinni, mutta ehkä se jossain vaiheessa helpottaa. Taitaa Takusta tulla estepouni jos tota mallia jatkaa, hassu kun se kyllä maastossa hyppäsi epäröimättä puunrungon, mutta maapuomi tuotti epäilystä, ehkä se on se puomien värien kirkkaus? Suuruuden hullu tosiaan, mutta se olis kyllä kiva saada Takullekin kokemusta kisoista, voi tosin olla että liian aikasin sille, mutta jos kaikki sujuu hyvin niin miksei? 18v€ -Iida