Iida
Administrator
Ikä: 30v
|
Post by Iida on Nov 30, 2016 17:47:39 GMT 1
LUCIA-KULKUE 2016 13.12.
Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus, Sankta Lucia, Sankta Lucia.
Kaksi vuotta sitten Lucian päivänä lähdettiin Yläkokosta kahdeksan hevosen voimin täyttämään pimenevää iltaa valoilla ja hyvällä mielellä. Tänä vuonna on tarkoitus ottaa uusiksi. Tänä vuonna Lucian päivä on tiistai minkä vuoksi matkaan lähdetään vasta neljän aikaan. Kierrämme kylälle kiertoreittiä, jotta ei tarvitse kulkea vilkkaan autotien vieressä. Kylällä kierrämme pienen lenkin ennen kuin palaamme takasin. Arvioitu kestoaika on puolitoista tuntia. Pukeuduthan teeman mukaisesti unohtamatta kuitenkaan sään mukaan pukeutumista, jotta paleltumia ei tule. Reissun jälkeen saamme nauttia koko porukka ylhäällä tallituvassa lussekattereita ja glögiä. Mukaan otetaan rajaton määrä osallistujia sekä yläkokkolaisia että ulkopuolisia ratsukoita. Matkalla mennään välillä reippaastikin, nauttien pirteästä pakkasesta. Lucia arvotaan yläkokkolaisten joukosta jos on useampi halukas. Laita osallistumiseen oletko halukas lucia. Jotta ratsastamisesta tulisi jotain, tuomme valoa otsalamppujen avulla, jos et omista tallilta saa lainattua. Kulkue toteutetaan roolipelinä, johon on kaikkien mahdollista osallistua, viimeistään 10.12. aloitetaan, mutta mahdollisesti jo aikaisemmin. Roolipelaus tapahtuu tähän alle arvotussa järjestyksessä. Osallistu alle muodossa Ratsastaja - hevonen (mahdolliset sivut) & ropetatko vai etkö? Osallistujat: Iida - NöpöMerida - JemmuMilja (Lucia?)- MinoAngelika - MysseSalome - FoxyNelly - JippuVeera R. - BellaCery - Have
|
|
|
Post by Merida on Nov 30, 2016 17:54:39 GMT 1
Merida - Peukku Milja - Mino
Ja Milja vois olla halukas luciaks!
// nii ja siis mäki ropetan, vaikkapa ny molemmil
|
|
|
Post by Merida on Nov 30, 2016 17:55:00 GMT 1
SIIS JEMMU ei peukku :DD
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 30, 2016 18:13:24 GMT 1
Angelika - Mysse
Ja osallistun ropeen! :)
|
|
|
Post by Salome on Nov 30, 2016 22:10:19 GMT 1
Salome-Foxy Ropetan tietty! 
|
|
Nelly
Tavoille oppinut

Hoitohevonen: Jippu
Ikä: 18
|
Post by Nelly on Dec 3, 2016 9:41:00 GMT 1
Nelly - Jippu (iiik) (ropessa mukana)
|
|
|
Post by Veera R. on Dec 4, 2016 8:15:24 GMT 1
Veera R. - Bella (http://ponipallero.suntuubi.com/?cat=223&preview=2) (nimi listaan) 
|
|
|
Post by Cery on Dec 4, 2016 9:15:13 GMT 1
Moi! Me tullaan Haven kanssa (http://cery.zafiro.ws/kaunola/halldor.php) nimi listaan- tyylillä, saadaan tästä kiva päiväkirjamerkintä!
|
|
Iida
Administrator
|
Post by Iida on Dec 4, 2016 12:42:31 GMT 1
Jees kiva, Veera R. ja Cery mukana ootte! 
|
|
Iida
Administrator
|
Post by Iida on Dec 12, 2016 15:40:02 GMT 1
Iida: Olin hommannut Lucan seisomaan ja kiinni pitämään Nöpöstä sen aikaa, kun autoin ratsastajia selkään, pääasiassa Nellyä, sillä Jippu piti sen kyllä kiireisenä. Osallistujista suurin osa istui jo heppojen selissä odottamassa lähtöä. Olimme kokoontuneet alakentälle, joten käskin Nellyn kävellä Jipun kanssa, ettei tamma vetäisi herneitä nenäänsä. Tallituvan laatikoista löytyneet edellisvuosien luciavaatteet pääsi uusiokäyttöön nyt uusille henkilöille. Toppvaatteiden - jotka oli hyvä valinta, sillä asteita oli miinus yhdeksän - päälle oli vedetty valtavan suuret valkoiset villapaidan tapaiset. Myös otsalamppuja sekä 'hopea kransseja' oli löytynyt. Ja tottakai meidän kauniille Lucialle punainen nauha vyötäisille. Lucakin tuntui näkevän Miljan ikään kuin uusin silmin.
Ponnistin vihdoin Nöpön selkään ja lähdimme sitten pikkuhiljaa pakkasessa kohti kylää. Järjestyksessä Nöpö, Jippu, Mino, Mysse, Foxy, Bella, Jemmu, Have. Kylällä järjestystä kyllä vaihdettaisiin. Pitihän Lucian olla kärjessä!
KIRJOITUSJÄRJESTYS: Merida (/Milja) Salome Nelly Angelika Milja (jos haluat kirjottaa molemmilla)
|
|
|
Post by Merida on Dec 12, 2016 16:11:22 GMT 1
MERIDA Jemmu pysytteli kiltisti paikoillaan mun ponnistaessa suokin selkään. Rautias katseli uteliaasti korvat hörössä tuntemattomia hevosia, jotka olivat Yläkokon ulkopuolelta lähteneet messiin tälle reissulle. Sain vyön kiristettyä ja sopivan mittaiset jalkkarit jalkaan, joten seisoskelimme hetken paikallaan odottaen että muutkin oli valmiita. "Kaikki on nyt vissiin valmiita? Lähdetään liikkeelle!" Iida huudahti saaden ratsukoihin liikettä. Nainen huuteli kulkemisjärjestyksen, me sijoituttiin jonkun tuntemattomamman lämppärin taakse. Meidän taakse tuli sitten vielä joku supersöpö vuonis. Kuljimme kahdeksan hevosen voimin polkua pitkin eteenpäin, suuntana kaupunki. Jemmun kanssa emme olletkaan ennen siellä käyneet, muttei tamma ainakaan maastoreissujen perusteella autoja pelännyt. Kaipa Jemmu ihan järkevänä pysyisi, jos muutkaan eivät alkaisi vetämään showta.
Milja naurahti jonon etupäässä, jutteli ilmeisesti Nellyn kanssa joka oli uskaltautunut reissulle Jipun kanssa. Voikko saattaisikin olla yksi näistä tapauksista, jotka aiheuttaisivat ongelmia reissulla. Toisaalta Nelly kyllä oli näkemäni ja kuulemani perusteella hyvä käsittelemään tuittua neitiä, että ehkä tästä hengissä selvittäisiin. Serkkuni oli ollut selkeesti tyytyväinen kun muita Lucia-halukkaita ei ollut, nyt kun sen hiuksetkin alkoi olla alkuperäisessä blondissa värissään. Jemmu talsi hengitys höyryten lämppärin perässä sen kummemmin hermoilematta, pirteältä se kylläkin vaikutti. Toivon mukaan ottaisimme pian ravia, tai mä paksusta vaatekerroksesta huolimatta jäätyisin!
|
|
|
Post by Salome on Dec 12, 2016 17:57:12 GMT 1
Foxy ei meinannut yhtään pysyä paikoillaan, kun nousin selkään. Se oli täpinöissään päästessään pitkästä aikaa muuallekkin kuin maanesia tai kenttää kiertämään. Olin käynyt sen kanssa maastossakin vain pari kertaa, sillä ruuna tuntui etenkin pikku porukassa keräävän kierroksia. Nyt suuremmalla porukalla uskoin sen kuitenkin pysyvän paremmin jonossa ja se toivon mukaan seuraisi muita. Ponkaistuani vihdoin kyytiin ja saatuani itseni ojennukseen saatoin mennä paikoilleni jonossa. Iida selosti vielä jotain ohjeita tulevaan ja kysäisi sitten oliko kaikilla laulunsanat mukana. "Oh shiit", naurahdin tunnustellessani taskujani. Olin juuri ilmoittamassa ettei mulla laulunsanoja ollut, kun edessäni oleva ratsukko käännähti ympäri. Angelika katsahti minuun hymyillen ja kaivoi jotain taskustaan. "Tää löyty tosta tallin ovelta", Angelika virnisti ja kurkotti ojentamaan lapun. Taivuin juuri ja juuri sen nappaamaan. "Kiitti." "Okei ja sitten mennään!" Iida selosti kovaäänisesti. Letka lähti liikkeelle rivakassa käynnissä ja monet juttelivat keskenään. Yritin muistella laulun sanoja, mutta pikku hiljaa ajatukseni harhailivat veljeeni. Hän oli herännyt toissspäivänä sairaalassa, mutta joutunut jäämään vielä pariksi päiväksi tarkkailuun. Parhaimmassa tapauksessa se pääsisi kotiin huomenissa. "Miten sun muutes kävikää ku törmäsitte, jos saan udella", kysyi puoleeni kääntynyt Angelika. "Lievö aivotärähdy, muistikatkos ja kolaus kyynärpäähän. Vähällä siis selvisin", totesin ja estelin sitten Foxya kiihdyttelemästä. "Hei voisitko rauhottua?" Totesin ruunalle, jonka askel oli yhtä kipitystä. "Jollaki taitaa olla vähä virtaa", naurahti Angelika ja kääntyi sitten keskittymäön ratsastukseen.
Olimme kävelleet jo jonkin matkaa, kun edestä taaksepäin kuljetettiin 'ravia'-lausahdus. Nostin hieman hermostuneesti ravin ja tein heti alkuun muutaman puolipidätteen. Foxy muljautteli kuolainta suussaan, mutta pysyi kuitenkin tuntumalla eikä karauttanut mihinkään pakoon. Kuulin edestäpäin nauramista ja puheista päätellen Jippu oli innoissaan heittänyt muutamat pukitkin. Toivoin vain ettei Foxy lähtisi mukaan kenenkään pelleilyyn, sillä en mieluusti haluaisi kolauttaa itseäni jälleen jäähän.
|
|
Nelly
Tavoille oppinut

Hoitohevonen: Jippu
Ikä: 18
|
Post by Nelly on Dec 12, 2016 18:35:06 GMT 1
Mä olin melkein kirjaimellisesti ollut paskat housussa, kun lähdimme tallilta jonossa kohti hiekkateitä, joiden kautta kiertäisimme kaupunkiin. Iida oli suosiolla käskenyt mun tulemaan Jipun kanssa sen ja Nöpön perään, jos tamma vaikka aiheuttaisi härdellin. Mä olin kivunnut viikonloppuna sen selkään ja tippunut sen ratsastuksen aikana noin kolme kertaa, mitä myönnän. Nyt sitten mustelmilla keventelin Jipun ravissa, joka oli rauhoittunut pukittelusta hermostuneeseen kipitykseen kun Jipun mielestä liian lähellä ravaava Mino puuskutti sen takamuksessa. Iida kyseli välillä huolestuneena oliko kaikki kunnossa.
''Juu allt är bra.'' oli vastaukseni vaikka kädet alkoivat kipeytyä.
Ravasimme lumista tietä pitkän aikaa ja aloin pikkuhiljaa tuntea kuinka Jippu alkoi rentoutua. Kiitin sitä välillä kaulalle ja jossain vaiheessa se pärskähti.Olin suht ylpeä itsestäni ja Jipusta kun edestä päin alkoi kuulua auton ääntä ja Iida huusi meidät käyntiin. Auto hidasti ja oli melkein kohdalla kun Jippu muisti olevansa hankala herkkäniska ja heitti mut lumipenkkaan. Sain pidettyä ohjista kiinni ja Jippukin seisahtui kun tajusi mun olevan lumisena maassa.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 13, 2016 14:26:55 GMT 1
- Kaikki seis! Kuului Iidan komento jonon kärjestä. Nelly oli noussut seisomaan ja pyyhki lunta pois housuiltaan. - Eihän sattunut? Iida kysäisi kääntäen Nöpön ympäri. - Ei, oli pehmeä pudotus. se oli vasta neljäs putoaminen Jipulta, Nelly sanoi kuitenkin hymähtäen ja pääsi yllättävän nopeasti takaisin hämmentyneen näköisen voikon selkään. - Jos nyt sitte jatketaan hetki käynnissä, Iida tuumasi ja lähdimme etenemään rauhallista tahtia hämärässä. Onneksi otsalamput oli mukana, muuten olisi voinut olla hankala ratsastaa tiellä, jolla ei ollut lainkaan valaistusta.
- Tiiätkö kukaan kuinka pitkä matka tästä on vielä kylälle? Veera kyseli lämpäritammansa selästä. - Ööh mä en oo ihan varma, tiiätkö sä Salome? Kysyin jälleen kääntyneenä katselemaan takana tulevia ratsukoita. - Joku kilometri pitäis olla. Voisko joku kysyy Iidalta et voidaanko ottaa vähän ravia? Täällä on kylmä ja käsiin koskee pidätellä Foxyä kun se on niin innoissaan, Punatukkainen naurahti ja nosti huiviaan paremmin kasvojen suojaksi. Levitin sanaa jonossa eteenpäin ja lopulta Iida myöntyi ehdotukseen. - Kukaan ei sitten tipu enää! Iida naurahti, kuitenkin hieman huolestuneen kuuloisesti. Mysse ainakin oli rauhallinen, mutta osa hevosista kävi selväti kierroksilla päästessään maastoon. Ravatessa matka taittui nopeasti ja pian kaukaisuudessa alkoikin näkyä jo katulamppuja. - Otetaan takaisin käyntiin!
|
|
|
Post by Merida on Dec 13, 2016 15:45:19 GMT 1
MILJA Mino oli käyttäytyny koko alkureissun ongelmitta, ainoastaan Nellyn tippumista se vähän säpsähti. Tän konfliktin jälkeen matka oli kuitenkin sujunut rauhallisemmissa merkeissä. Ruuna hidasti käyntiin istuessani alas satulaan. Taputin sitä pikaisesti kaulalle Iidan huutaessa neuvoja: "Ottakaa seis! Eli nyt aletaan lähestyä kaupunkia, ja voitas mennä oikeeseen järjestykseen." Nainen huuteli meidät jonoon, mun ollessa lucia menin totta kai ekaksi. Mino siirtyi etummaiseksi korvat hörössä ja katseli kaupunkia kohti. Iida jakeli viime hetken neuvoja ja ainakin mulla alkoi tuntua pientä jännitystä - en ollu ikinä ennen ollut luciakulkueessa hevosten kanssa.
Kun jono oli kunnossa ja laulunsanat esillä, me lähdettiin etenemään käynnissä syvemmälle kaupunkiin. Saimme ihmisiltä kiinnostuneita katseita, etenkin jotkut pienet lapset osoittelivat innoissaan meidän kulkuetta. "Aletaaks me kohta laulaa?" joku kysyi jonon perältä kuiskaten. "Joo", Iida vastasi ja noin parin metrin päästä aloitimmekin. Mulla meni laulut aikalailla vanhasta muistista, kun vuosi sitten olin mukana yläasteen luciakulkueessa. Mino kulki tasaisen varmasti edessä, eikä juurikaan välittäny meidän laulusta tai kaupungin hälystä. Muutamat ihmiset taisivat räpsiä meistä kuviakin.
|
|