17. elokuuta 2017 -
Ahdistusta ja
tutustumista?
17:28 pm
Ajoin tallin pihaan kevarillani joka piti ihan hirveää ääntä. Ilmeisesti jotain menny rikki siinä. Oli nyt kulunut jonkin aikaa siitä että olin täyttänyt 18 ja olin saanut jonkun verran rahaa, että voin viedä kevarin korjaukseen. Ihan hirveä ku tulee tallin tai lukion pihaan ja kevari pitää sellasta meteliä että koko kaupunki kuulee.
Minusta on mukava käydä talilla, ihan oikeasti, mutta monesti on tullut fiilis ettei oikein sovi joukkoon tai jotain sinne päin. Luultavasti on vaan mun omaa ahdistusta mikä aiheuttaa tän fiiliksen. Kaiken kukkuraksi moni tuntilainen on luullut etten edes puhu suomea vaikka kyllä suamen kieli hyvin sujuu meikäläiseltä, tai no ainakin omasta mielestä.
Kävelin tallitupaan ja tervehdin siellä olevia Nadjaa, Miljaa ja Meridaa. Vein kypäräni joka on aivan kauhean kulunut kaappiin. Tytöt juttelivat keskenään jostain samalla kun otin kahvikupin pöydältä ja kaadoin kahvia siihen, pienen määrän maitoa kanssa. Istahdin Meridan viereen ja aloin siemailemaan kahviani.
"Ale?" Käännähdin katsomaan Miljaa.
"Hmm?"
"Asutko sää yksin? Kun tietääkseni sulla ei oo sisaruksia?" Aijai, perhe. Asia mikä oli hiukan arka itselle, mutta kuitenkin pystyin siitä puhumaan. Itselläni ei ole ollut perhettä viimeisimpään viiteen vuoteen ja ei silloinkaan mitään hyviä muistoja tullut vanhemmista.
Vanhemmat ei ikinä olleet mitenkään kannustavia mun kanssa. Joo tottakai sain olla hevosten kanssa mun koko lapsuuden, mutta ei ne ikinä halunnu musta oikein mitään. Kaikkein kauhein kokemus oli kun tulin 13 vuotiaana Biseksuaalisena kaapista ulos heille ja sain itselleni vain mustan silmän. Heh.
Vanhempien onnettomuuden ja kuoleman jälkeen asuin hetken perhekodissa. Sen jälkeen kun täytin 16 muutin pois omaan taloon. En enään yhtään jaksanut paskaa kohtelua tai kokoajan tupakalta haisevaa huonetta.
"Joo ei mulla oo sisaruksia. Ja asun yksin kun mun porukat menehty viis vuotta sitten. Ei ne kyllä musta ikinä tykännytkään." Katsoin kahvikuppia ja huokaisin syvään. "Mutta ei enempää mun paskasta menneisyydestä tai jotain."
17:49 pm
Lähdin yhdessä Nadjan kanssa ulos tallituvasta. Alettiin jutteleen kahdestaan Kajankoskien lähdettyä ja saatin yhtäkkiä 'hieno' spontaani idea lähteä maastoon kävelylle. Oli vielä kauniita kesäisiä iltoja kun on valoisaa joten kaikki ilo pitää ottaa irti ennen kuin se on ohi.
"Ootko sää paljonki Sannilla ratsastanu?" Nadja kysyi kun laitoin Sannia kiinni karsinaan. Todellisuudessa en ollut ratsastanut Sannilla kertaakaan vielä, joka kerta on tullut hiukan epäileväinen fiilis omista ratsastus taidoista kun oon meinannut.
"No siis juttuhan on et en mää oo menny sillä vielä kertaakaan. Oon vaan autellut laittaan valmiiks ja talutellu tunneilla. Plus kaikenlaista muuta pikkuhommaa." Sanoin antaen Nadjalle pienen hymyn. Olihan se vähän jännä että nyt 18 miehen alku oli jännittynyt ratsastamisesta.
"No hei jos haluut niin voitais ratsastaa yhdessä ku Sannilla on vapaapäivä?" Nadja ehdotti. Se itseasiassa voisi olla hyvä idea. Ei tarvisi yksin olla jännittynyt vaan olis vähän tukea.
"Joo kuulostaa hyvältä.. Umm Sannilla on maanantaisin vapaapäivä niin käviskö vaik ens maantai?"
"Juu kyllä mulle käy. Sovitaan vaikka myöhemmin aikaa! Mut mä harjaan Jupin ja tuun sen kans pihalle niin päästään lähtemään." Nadja hymyili mulle. Annoin vastaanotetun hymyn takaisin ja hymähdin hiljaisen juu:n.
Samallakun harjasin Sannia hyräilin Thousand Foot Krutchin Courtesy Call nimistä biisiä. Spotifyn Premium loppui parisen päivää sitten ja en oikein enää pystyny kuuntelee biisejä mitä halusin, joten biisi oli tullut vastaan ihan sattumalta.
18:02 pm
Kävelin Sannin kanssa pihalle jossa Nadia olikin jo Jupin kanssa. Puhelimeni tärähti hupparin taskussa merkaten että mulle oli tullut viesti.
[Alisa]: Saat huomiselle vapaapäivän töistä, Jutta pääseekin töihin.
Alisa on mun pomo kahvilassa missä oon töissä. Se tykkää musta ja usein antaa ylimääräisiä vapaa päiviä jos näytän stressin kuluttamalta. Eli jos Jutta nyt kerran tulee töihin mun puolesta, voisin tulla talille huomennakin. No saa nähdä pitääkö mun opiskella.
[Alejandro]: Jes, kiitos! Sano terkkuja töihin
"Ootkos valmis lähteen?" Kysyin Nadjalta joka nyökkäsi samalla kun Jupi katseli Sannia ihan ihmeissään.
Onhan Nadja minua nyt parisen vuotta nuorempi, mutta kyllä meillä löytyi keskusetelun aiheita. Talli juoruja ja mielipiteitä asioista suurinmaksi osaa.
Kesä olisi pian ohi ja sen huomasi. Illat alkoivat olemaan kylmempiä, aurinko laskee aikaisemmin ja ynnä muuta sellaista. Kesän aikana oli tullut hyviä muistoja. Ei kauheasti, mutta kuitenkin jonkun verran.
Olinhan nyt kesän aikana alkanut hoitamaan Sannia mikä oli todella suuri askel mun sosiaaliselle elämälle. Tulihan pienehkö tauko pidettyä mutta mitäs siitä, tulin kuitenkin takaisin.
Täytin 18 ennen kuin koulut alkoi. Monille se 18 syntymäpäivä on kun lähdetään ryyppäämään uuden ajokortin kera. Mulle se oli että parisen kaveria kävi kylässä ja sukulaiset lähetti rahaa lahjaks.
Kesä ei oikein ikinä oo ollut mun lempi vuodenaika, oon enemmän kylmemmän ilman ihmisiä. Mikä on hiukan outoa kun espanjassa asuin suurinmaksi osaa mun lapsuudesta.
"Ootko sää Ale ollut kauanki Yläkokossa?"
"Alotin kesäkuun puolella hoitaan Sannia. En oikein aluks uskaltanu jutella kellekkään, oon vähän 'ujompi' persoona.." Hymähdin tyytyväisenä. "Mutta kyllä mä silti tykkään käydä täällä. Sanni on sairaan mukava hevonen ja porukka täällä on kans tosi kiva."
"Joo mää vähän aattelinkin et oot ehkä hiukan ujompi persoona.. Mutta ei siinä mitään huonoa ole! Jokainen avautuu ihmisille kun on valmis" Nadja totesi hymyillen.
18:37 pm
Saavuttiin takaisin talille. Sanni oli todella innoissaan menossa syömään puskia ja ruohontuppuja koko lenkin ajan. No ei siinä mitään. Annettiin heppojen syödä vihreää vielä hetki ennen kuin mentiin takaisin tallin puolelle.
Sannin sisälle vietyä ei talilla ollut enään paljoa porukkaa. Jonkin verran hoitajia, Iida ja pari tuntilaista. Laitoin Sannin karsinaan ja annoin sille pusun turvalle. Kavoillani oli oikea hymy. Pitkästä aikaa.
// VOiii eiii ALeeee
( kaikkee sä oot joutunu kokemaan! Tsemppi hali multa ja koko henkilökunnalta, myös lindalta muttei kerrota sille se ei oo tsemppaavaa tyyppiä. Ujotkin mahtuu mukaan tallille tietysti ja vaikka kaikki kuvittelee että hoitajana olo vaatii hirmu hyviä sosiaalisia taitoja ja rohkeutta oot sä osoittanut että ujompana pärjää ihan yhtä hyvin. Kaksihan sitä keskusteluun tarvitaan että toinen tulee sitten vastaan tarvittaessa kuten nadja sun kaa, kiva kun lähditte maastoon taluttelemaan yhdessä! Ja toisaan ratsastakaa yhdessä kanssa seurassa on yleensä kivempi fiilis. Kiva että oot tykännyt sannista, koska se muiden tavoin on varmasti tykännyt myös susta :* 17v€ -Iida