|
Post by Reifr H. on Oct 5, 2018 15:29:06 GMT 1
Lauantaina 13.10 pidetään joko yläkentällä tai maneesissa klo 15 puomitunti.
Osallistu puoliverisellä.
Osallistujat: Lydia - ylläri Jasmin - Husse Kiia - joku kiva Jiina - mikä vaan
|
|
|
Post by Lydia on Oct 6, 2018 21:09:12 GMT 1
Lydia jollain yllärihepalla
|
|
Jasmin
Talliorja

Oma hevonen: Kisu
Ikä: 19
|
Post by Jasmin on Oct 6, 2018 22:44:54 GMT 1
Mukaan Hussella?
|
|
Kiia
Uutukainen
|
Post by Kiia on Oct 9, 2018 10:36:55 GMT 1
Kiia kans messiin jollain kivalla!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 11, 2018 14:48:23 GMT 1
Vieläkö mahtuu mukaan? Mikä vaan heppa käy 
|
|
|
Post by Carlya on Oct 12, 2018 14:43:41 GMT 1
Carlya kans mukaan vaikka Picalla!
// En huomannut tota osallistu puoliverisellä juttua, sori!
|
|
|
Post by Reifr H. on Oct 12, 2018 21:31:29 GMT 1
Carlya Picalla et ihan pääse mukaan kun se ei yllä samoihin puomiväleihin ku puoliverinen  jos aiot kuitenkin osallistua niin toivo jotain puokkia tai sit vaan annan jonkun!
|
|
|
Post by Reifr H. on Oct 13, 2018 10:53:23 GMT 1
Puomitunti - puomihelvetti / 13.10
Lydia - Laku  Jasmin - Husse Kiia - Sanni Jiina - Hilda  Carlya - Miina Maksu: Vastaa kysymyksiin tai kirjoita tarina omasta näkökulmasta (kysymyksiä voi käyttää apuna)
Viisi ratsukkoa käveli maneesin uraa pitkin ohjin, kun mä raijasin puomeja niiden paikoille. Carlya oli toivonut Picaa tälle tunnille, mutta laitoin sille Miinan. Kirjava tamma oli super kiltti ja helppo, ja se oli liikkunut viikolla hyvin, pieni Carlya pärjäisi varmasti sen kanssa. ? Olitko tyytyväinen ratsuun, jonka sait?‘’Kerätkää vaan sitten ohjat ja voitte heti alkaa ravailemaan puomeja alkulämpäksi. Pitkän sivun suoralla olevat puomit on aika isoin välein eli saa tulla ihan hyvällä ravilla niille. Peilipäädyn puomit on ikään kuin kontrolli puomeja, ne on laukkavälein mutta hyvin onnistuu ravata niiden yli. Voitte tulla vähän pienemmässä ravissa niille. Sitten tähän viuhkaan käännätte ympyrälle toiselta pitkältä - nyt alkuun voitte tähdätä lähelle keskustaa tai puomien keskelle, kun hepat ei vielä ole niin vetreitä. Kumpaankin päätyyn voi tarvittaessa tehdä ympyrän.’’  ‘’Hilda saisi ravata vähän enemmän, Jiina. Lydia, kevennä pystyssä ja pidä käsi vakaana, tarjoa Lakulle tuki. Ohjat käteen, Carlya, pyykkinaruilla ei voi ratsastaa. Tasaset jalat, Kiia, niin Sanni vähän rentoutuu tuosta eikä kavahda joka kerta kun sun jalka osuu siihen. Pitkä jalka, Jasmin, tasainen käsi ja pidä tuntuma.’’ ? Miten alkuverkka lähti sujumaan?‘’Nyt kaikki hei, keskittykää. Suoran puomit sujuu ja ton toisen päädyn, mutta mitä käy kun tuutte viuhkalle? Meno lässähtää. Teidän pitää rat-sas-taa näille kaarevan tien puomeille. Pitäkää mielessä rytmi ja käyttäkää jalkaa. Jos te jätätte hepan yksin käy niin kuin Hildan kanssa että meno hyytyy ja se siirtää käyntiin. Jos heppa ei ole apujen välissä se lähtee joko ulos tai sisälle puomeilta, kuten Laku. Jos tuotte hepan huonoon kohtaan se kompastuu todennäköisesti, kuunnelkaa ravia ja hevosta, jos ravi ei ole suurta kun tuutte puomeille ei ole mitään järkeä ratsastaa sitä puomien ulkoreunaan ja toisinpäin jos tuutte isossa ravissa älkää ratsastako sisäreunaan. Nyt tsemppiä.’’ Tätä tehtävää olin teetättänyt vakiryhmillä ja olihan se ollut alkuun kaikille räpellystä. Kuten oli nytkin. Silti kun vähän saarnasin kovemmin alkoi menokin parantua. Jiina ratsasti Hildaa koko viuhkan ajan ja tamma ravasi loppuun asti osuen hyvin väleihin. Lydia reunusti Lakun kaikilla avuilla ja nuori ruuna pysyi linjalla. Husse, joka ei myöskään pysynyt linjalla vaan lähti valumaan ulos, koska sille oli helpompaa ravata suuresti pääsi usempaan otteeseen loppuun asti samaa linjaa. Carlya toi Miinan keskelle puomeja eikä tammalla ollut vaikeuksia mahtua väleihin. Kiia ratsasti Sannin hyvässä ravissa itsevarmasti sisään ja tamma ei luikahtanut puomeilta pois. ‘’Vaihtakaa sitten suuntaa.’’ ? Alkoiko homma luistaa paremmin? Kuinka teiltä sujui muut puomit? Miten ratsastit niille? Kumpaan suuntaan oli helpompi säädellä ravia?‘’Ruvetaan sitten tulemaan laukassa. Yks kaks henkilöä kerrallaan voi tulla niin, että kun eka on tulossa viuhkalle niin seuraava voi lähteä. Katsomopäädyssä voitte keräillä itteänne ja heppaa. Eli lähette siis ensin neljälle laukkapuomille, tuutte kevyessä istunnassa, ne on aika pitkin välein. Sitten istutte alas kontrolli puomeille, otatte laukan haltuun ja viuhkalle sitten hyvässä pyörivässä laukassa voitte vähän keventää istuntaa. Muistatte ratsastaa koko ajan, joka puomille. Mietitte missä laukassa tutte kuinka tarvii valmistautua, pitääkö hidastaa vai ratsastaa eteenpäin. Kukaan ei varmasti esteillä jätä hevosta yksikseen vaan ratsastaa joten ihan sama meno nytkin. Viuhkan jälkeen otatte suoralla raviin ja ravaatte toiseen päätyyn ja ootette vuoroanne.’’ ? Miten meni eka kierros? Saitko ripitystä ratsastuksestasi? Miten ratsastin puomeille?Suunta vaihdettiin ja sama vähän vaikea meno jatkui toiseenkin suuntaan. Viuhkan puomit ei ainakaan helpottuneet laukassa, ja sain sanoa vähän tiukemmin oppilaille että tommonen peli ei vetele. Jotkut hepoista alkoi vähän jo innostua ja ratsastajien naamat punotti. Silti molempiin suuntiin tuli jokaiselta ainakin pari ok ylitystä. Lähinnä keskityin viuhkan puomeihin, mutta kompastelut suoran laukkapuomeille ei jäänyt huomaamatta. Loppuravit oli ansaittu ja hepat pärski kun sai vähän pidempää ohjaa. Keräilin pikkuhiljaa puomeja pois mutta niitä sai tulla vielä ravissa jos sille tuntui. Lopuksi kehaisin jokaista ratsastajaa hyvistä tsemppauksista sillä kaikkien meno parani loppua kohti ja näki että ne yritti vaikka heppa olisikin ottanut viuhkalla raviin, juossut puomien ohi tai muuta sellaista. ? Mistä sait lopuksi eniten kehuja? Mitkä oli loppufiilikset ravissa? Mitä pidit lopuksi ratsustasi? Olisitko mielummin vaihtanut johonkin muuhun hevoseen tunnilla? Oltiko tyytyväinen omaan ratsastukseesi ja missä olisi parannettavaa?
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 20, 2018 23:25:25 GMT 1
Olitko tyytyväinen ratsuun, jonka sait?Olin erittäin tyytyväinen! Olin pari päivää aikaisemmin tunnille osallistuessani meinannut laittaa hevostoiveeksi Hildan, mutta päättänyt kuitenkin olla toivomatta mitään hevosta. Tamma muistutti hyvin paljon luonteeltaan omaa risteytysponiani Tuuvea. Miten alkuverkka lähti sujumaan?Hilda oli melko tahmea liikkumaan ja pohkeen takana, jonka takia kolisteli takasillaan lähes jokaisiin puomeihin. Vasta viidennellä puomienylitys kerralla sain tamman ravaamaan tarpeeksi, mutta taivutusten kanssa oli silti vielä paljon tekemistä viuhkalla. Alkoiko homma luistaa paremmin? Kuinka teiltä sujui muut puomit? Miten ratsastit niille? Kumpaan suuntaan oli helpompi säädellä ravia?Kun Hilda aluksi kompuroi lähes polvilleen puomeilla, meinasin kuolla häpeään, mutta opettajan kannustuksesta otin itseäni niskasta kiinni. Sain vihdoin ravin temmon sopivaksi viuhkalle, niin ettei Hildan tarvinnut kamalasti muuttaa askelpituuttaan. Pidin pohkeen napakasti kiinni ja huomautin tammaa heti, jos se ei ollut kuulolla. Vasen kierros oli meille helpompi, sillä istuin itse selkeästi vinossa oikeaan kierrokseen, mikä vaikeutti Hildan liikerataa. Miten meni eka kierros? Saitko ripitystä ratsastuksestasi? Miten ratsastin puomeille?Ensimmäinen laukkakierros meni aika totaalisesti penkin alle. Hilda siirsi vähän väliä raville, sillä en saanut pidettyä sitä tarpeeksi etenevässä laukassa. Opettaja sanoikin, että mun täytyisi saada tamma paremmin pakettiin, että tehtävien suorittaminen ylipäätään onnistuisi. Pohkeet kiinni, katse eteen ja käytä raippaa taisivatkin olla useimmin kuulemani kommentit. Mistä sait lopuksi eniten kehuja? Mitkä oli loppufiilikset ravissa? Mitä pidit lopuksi ratsustasi? Olisitko mielummin vaihtanut johonkin muuhun hevoseen tunnilla? Oltiko tyytyväinen omaan ratsastukseesi ja missä olisi parannettavaa?Loppuverkassa puomeja ylittäessä Hilda ja minä olimme jo sen verran rentoutuneita, että meno oli letkeämpää. Tästä Reifr kehaisikin meitä ja kehoitti antamaan tammalle vähän enemmän ohjaa, jotta se saisi venyä kaulastaan. Rautias liiteli keveän oloisena eteenpäin ja mulla nousi väkisinkin hymy huulille. Joku toinen hevonen olisi voinut olla hieman helpompi, mutta ei varmasti opettaisi niin paljoa kuin Hilda! Omasta ratsastuksestani löysin paljon virheitä, mutta myös hyvää. Totesin vielä lopuksi, että mulle taitaa sopia ratsuksi enemmän ne oman moottorin omaavat putet!
Kiitos tunnista! 
|
|
|
Post by Lydia on Oct 26, 2018 11:03:12 GMT 1
Olitko tyytyväinen ratsuun, jonka sait? Laku oli aina miellyttänyt mun silmää. Se näytti kivalle, sillä oli näppärän näköiset liikkeet ja ainakin tiesin että se olisi reipas. Tunnille lähdin siis ehdottomasti innostuneella mielialalla.
Miten alkuverkka lähti sujumaan? Alkuverryttely lähti sujumaan kivasti. Laku oli aikalailla just sellainen kun olin ajatellut. Se lähti todella herkästi pohkeesta eteen, eikä siedä epätasaista kättä. Nämä ovat onneksi kohtuu tuttuja piirteitä omilta oreilta, niin aika nopeasti alkoi nappuloita löytymään. Lakun hieman korkeammat liikkeet toivat kuitenkin alkuun hieman hankaluutta ja keventäessä käden pitäminen paikallaan vaati enemmän työtä kuin yleensä. Hetken tunnustelun jälkeen meno alkoi kuitenkin tuntua ihan kivalta.
Alkoiko homma luistaa paremmin? Kuinka teiltä sujui muut puomit? Miten ratsastit niille? Kumpaan suuntaan oli helpompi säädellä ravia? Vähitellen vaatimustasoa lähdettiin nostamaan, jolloin meille haasteeksi tuli se, että Laku pääsi helposti livahtamaan kaarevan tien puomeilta ulos päin. Pohjetta ori kuunteli hienosti, mutta se pullautti helposti ulkolapansa ulos, jolloin meno muistutti enemmän banaania. Kunhan sain Lakun hyväksymään ulkoohjan tuntuman paremmin, se oli helpompi pitää pohkeiden välissä ja lavat omassa hallinnassani. Suuntana meille oli ehdottomasti vaikeampi oikea kierros, jossa Laku lähti helpommin heittämään takapuoltaan sisälle ja lapaa ulos. Banaanimutkana mikään ei suju, mutta kun vain maltoin rauhassa oria työstää, tuli menosta huomattavasti suorempaa ja lopulta saimme jo ihan hyvää palautettakin.
Miten meni eka kierros? Saitko ripitystä ratsastuksestasi? Miten ratsastin puomeille? Kun tehtävä aloitettiin laukassa, otin alkuun hieman tuntumaa Lakun laukkaan ihan pääty-ympyrällä. Ori alkoi hieman kuumua, mutta vastasi pidätteisiin ihan kivasti ja laukka pyöri hyvin. Laukkapuomit kevyessä istunnassa sujuivat todella hyvin ja Laku venytti hyvin laukkaansa, mutta alas istuessa se helposti pyrki nyppäämään pehvani irti satulasta ja vastustamaan pidätettä. Vatsalihakset sitten vain töihin, pehmeä käsi ja istunnalla jarruttelua. Päädyn puomeille saimme laukan kontrolliin, mutta taas niiltä ulos tullessa vauhtia oli hieman liikaa. Lyhyen matkaa ennen viuhkapuomeja ehdin juuri saamaan laukan taas siistiksi. Viuhka meni jo ihan sujuvasti (ei puhuta siitä meijän ekasta yrityksestä, kun mentiin pari vikaa puomia kerralla... valtavalla loikalla) ja Laku pysyi suorana ilman turhia banaanipullahduksia. Raville se antoi ihan kivasti. Saimme ihan hyvää palautetta, Repe komensi erityisesti keskittymään siihen, että pidän käden vakaana ja katseen eteenpäin, enkä jää katseellani kokoajan vahtaamaan Lakun niskaa.
Mistä sait lopuksi eniten kehuja? Mitkä oli loppufiilikset ravissa? Mitä pidit lopuksi ratsustasi? Olisitko mielummin vaihtanut johonkin muuhun hevoseen tunnilla? Oltiko tyytyväinen omaan ratsastukseesi ja missä olisi parannettavaa? Lopputunnista Repe antoi hyvää palautetta erityisesti rauhallisuudestani. Maltoin hyvin ratsastaa hieman kiireistä Lakua, enkä hermostunut vauhdikkaammistakaan pätkistä. Loppuraveissa fiilikset alkoivat olla oikein hyvät, Laku malttoi taas rentoutua, se pärskähteli tyytyväisesti ja malttoi ravata pidemmässä muodossa. Kaikenkaikkiaan tykkäsin Lakusta oikein paljon, se ei ole helppo ratsu ja tarjoaa sopivasti haastetta, jonka lisäksi vielä se oli minulle luonteensa puolesta oikein passeli. Tämän tunnin osalta olin pääsääntöisesti tyytyväinen omaan ratsastukseeni. Alussa olisin voinut lähteä yrittämään vielä hieman aikaisemmin tosissani. Istunnassa toki on vielä korjailtavaa, erityisesti niskaan tippuvan katseen kanssa ja liian eteen valahtavien jalkojen kanssa (tässä asiassa syytetään estesatulaa, koulupenkissä on helpompi istua!). Tunnin tehtävät olivat haasteellisia, mutta samantyylisiä on tullut Kertulla tehtyä Merjan valmennuksissa, joten ihan vieraita asioita ei eteen tullut. Toki tehtävään tulee heti lisähaastetta, kun sitä lähtee suorittamaan vieraalla ratsulla.
|
|
|
Post by Carlya on Nov 4, 2018 8:10:42 GMT 1
Olitko tyytyväinen ratsuun, jonka sait? Kyllä mä ihan tyytyväinen oli sitten kun selkään pääsin. Ja alkuvaikeiksista (jalustimet, vyö) oli selvitty. Jännitin tietty sitä ihan kauheesti, sillä heppa oli n. 160 säkänen ja minä vain n. 130 senttimetriä pitkä. Miten alkuverkka lähti sujumaan?No melko huonosti, en ihan uskaltanut pyytää Miinalta samoja asioita, mitä pikku ponilla. Lisäksi jarruttelin Tammaa melko paljon, sillä ravi tuntui niin oudolta Pican jälkeen. Mun jarrutteluiden takia Miina kolistelikin sitten jalkojaan puomeihin. Oikeastaan roikuin välillä vähän ohjissa ja sitten välillä niistä tuli liian löysät, mutta Miinaa se ei tuntunut haittaavan. Reifr sen kuitenkin huomasi ja pyysi minua rentoutumaan satulassa. Alkoihan se sitten lopussa sujua, kun osasin rentoutua satulassa ja lähteä mukaan askelten tahtiin. Alkoiko homma luistaa paremmin? Kuinka teiltä sujui muut puomit? Miten ratsastit niille? Kumpaan suuntaan oli helpompi säädellä ravia?Alkoi, kun osasin rentoutua satulassa, ottaa oikean pituiset ohjat ja keventää oikeaan tahtiin. Puomit sujuivat melko hyvin. Miina kiihdytteli hieman puomille -tai ainakin minusta tuntui siltä- joten jäin ehkä hieman roikkumaan ohjaan puomien aikana. Kun tajusin, että Miina ei kiihdytellytkään puomeille niin kovasti osasin ratsastaessa alkaa myötäämään hieman puomeille. Ravia oli helpompi ehkä säädellä oikeaan kierrokseen, sillä se taisi olla Miinallekkin helpompi tällä kertaa.
Miten meni eka kierros? Saitko ripitystä ratsastuksestasi? Miten ratsastin puomeille? Eka kierros meni todellahuonosti. Minun oli vaikea ratsastaa niin isoa laukkaa tarpeeksi paljon eteen ja jäin taas roikkumaan ohjista, sillä minua jännitti. Reifr antoi minulle kunnon "saarnaa" pidätyksestäni. Lisäksi ratsastin puomeilleH liian hitaassa tempossa, joten puomit vain kolisivat , kun Miina ne ylitti. Hän sanoi, että ymmärtää että tää on eka kerta puokin selässä, mut kannattaa miettii, et ihan samanlaista se on kuin jollain pienellä ponilla. Ja usein isot hepat on kiltempii kuin pienet ponit. Loppua kohden se kuitenkin alko sujuu kohtalaisesti. n
Mistä sait lopuksi eniten kehuja? Mitkä oli loppufiilikset ravissa? Mitä pidit lopuksi ratsustasi? Olisitko mielummin vaihtanut johonkin muuhun hevoseen tunnilla? Oltiko tyytyväinen omaan ratsastukseesi ja missä olisi parannettavaa? Sainlopuksi varmaan eniten kehuja siitä, että osasin pitää vartaloni koossa hyvin hevosen jokaisessa askellajissa. Loppufiiliksetolivathelpottuneet., että tunti meni hyvin, vaikka mä koko aika vähän hössötin, oli loppujen lopuksi keskityttävä vain ratsastuksen. Miinasta mulle jäi hyvät fiilikset, se oli tosi kiltti ja ei lähtenyt mun hössötykseen mukaan. En olis. Miina oli just hyvä ratkaisu mulle, joka puokeilla ei oo koskaan ennen ratsastanut. En ollut kovin tyytyväinen omaan ratsastukseeni, eikä se varmasti ollut mitään kaunista katseltavaa. Mun käsissä ja istunassa olis vielä paljon parannettavaa, sillä en muutenkaan oo vielä mikään kovatasoinen ratsastaja. i
|
|
Jasmin
Talliorja

Oma hevonen: Kisu
Ikä: 19
|
Post by Jasmin on Nov 16, 2018 20:18:11 GMT 1
Olitko tyytyväinen ratsuun, jonka sait?
- Olin ! Husse oli tosi kivanoloinen ja sen kanssa oli mukava tehdä töitä. Vaikken isoilla hevosilla liiemmin ratsasta, niin Hussesta tuli kyllä yks semmonen josta pidän. Miten alkuverkka lähti sujumaan? - Jo alkuun Husse oli kivan irtonainen liikkeissään, joten verkassa keskityin vain pitämään hevosen avuilla ja alkaa ratsastamaan sitä takaa eteen. Viuhkaan asetetut puomit vaativat tarkkuutta ja niiden ylittäminen oli itse kullakin hieman sähläämistä ja arpapeliä. Pidemmän välin viuhkassa olleille puomeille en myöskään saanut askelta pidennettyä tarpeeksi ja puomit kolahtelivat. Alkoiko homma luistaa paremmin? Kuinka teiltä sujui muut puomit? Miten ratsastit niille? Kumpaan suuntaan oli helpompi säädellä ravia?
- Reifirin "nuhteiden" jälkeen aloin itsekin pistämään parastani. Husse tuntui valuvan ulospäin viuhkalla, eikä tällöin mun Kisulle kelpaavat mini-ulkopohkeen-puristus auttanut, vaan jouduin viedä ulko-ohjankin sään ylitse. Tällä tavoin Hussekin teki paremmin mitä pyydettiin ja saariin pariin kertaa tosi kivaa pätkää viuhkallekin ! Vasempaan kierrokseen ravin säätely oli itselleni helpompaa, sillä Kisun kanssa olin tottunut sen vasenpuolisuuteen. Miten meni eka kierros? Saitko ripitystä ratsastuksestasi? Miten ratsastin puomeille?
- Kun vuoromme koitti neljälle puomille, lähti Husse reippaassa laukassa etenemään. Istuin syvään satulassa aina puomeille tultaessa ja nousin sitten vähän kevyempään istuntaan ja joustin ohjasta. Puomit ei kolissut ja jatkoin Reifirin ohjeistuksesta viuhkalle. Puomien välillä kontrolli pysyi laukassa, mutta viuhkalla Husse pääsi taas vähän lipumaan turhan ulommas. "Enemmän ulkojalkaa!"- sain kuulla nyt ja vielä seuraavan kerran viuhkalle tullessa. Toisella kertaa otin kuitenkin neuvosta vaarin ja Husse pysyi kuin pysyikin about keskellä. Kun olin saanut hyvät vedot puomeille, jäin kiertelemään kentän toiseen päätyyn. Annoin Hussen ravata pidemmillä ohjilla ja lämppäillä seuraavaa tehtävää odotellessa. Mistä sait lopuksi eniten kehuja? Mitkä oli loppufiilikset ravissa? Mitä pidit lopuksi ratsustasi? Olisitko mielummin vaihtanut johonkin muuhun hevoseen tunnilla? Oltiko tyytyväinen omaan ratsastukseesi ja missä olisi parannettavaa?
- Kun otimme toiseen suuntaan vielä laukkapuomeja, Husse alkoi päästellä kunnolla ja sain pitää sitä tosissani kontrollissa. Kun Reifir vihdoin salli meidät käyntiin, saatoin tuntea hikinoron valuvan selkääni pitkin. Olin kuitenkin ihanalla tavalla uupunut tunnista. Olin saanut tehdä töitä Hussen kanssa ja uurastus oli palkittu. Hyvänolon tunne oli suuri. Husse oli reipas, mutta silti semmoinen hevonen, jonka kanssa oli kiva työskennellä. Sen katseessa oli veikeä pilke, joka oli alunperin katseeni vanginnutkin, kun olin laittanut sitä valmiiksi tunnille. Hyvä valinta se oli.  Aina ratsastaessani uudella hevosella huomaan yhä paremmin omat virheeni. Olen niin tottunut ratsastamaan Kisua tietyllä tavalla, jota sitten ei toimi toisenlaisen hevosen kanssa. Esimerkiksi mun heikko ulkopohje. Kisu on sen verran herkkä, että se ei tarvitse paljoa tukea pohkeella, kun taas esim. Hussen kanssa tulisi parempaa jälkeä jos olisi vahvempi pohjeavuista. (Tosin lyhyt pituutenikin saattaa vaikuttaa siihen, ettei jalka yllä ihan oikeaan paikkaan..)
|
|
|
Post by uogejepa on Jun 6, 2019 22:36:28 GMT 1
|
|
|
Post by agvoyoxuco on Jun 7, 2019 0:51:03 GMT 1
|
|