Lauantai, 27.05.2017
Vielä vähän tokkuraisena eilisen meiningeistä ajelin tallia kohti. Mulla ei ollu tapana ryypätä, mut eilen olin sit innostunu juhlimaan enemmänki, satto tosin johtua Lucaksen yllytyksestä. Olin tosiaan törmännyt jätkään baarissa, kun tarkoituksena oli käydä muutamalla kaljalla. Nämä kuuluisat "muutamat" sitten tais tuplaantua, ainakin olosta päätellen. Olin kuitenkin aamulla kiskaissut pari kuppia kahvia naamaan sekä tietysti buranaa, joten kyllä mä ihan tallikunnossa olin. Parkkeerasin autoni mahdollisimman lähelle tallia kuin mahdollista ja hyppäsin ulos kaarasta paukauttaen auton oven kiinni.
"Moi" Sanoin tupakkapaikalla sauhuttelevalle Meridalle ja tämän vieressä puhelinta selailevalle Miljalle. Mustahiuksinen vastasi pikaisen tervehdyksen, mut Milja jäi tuijottamaan mun suuntaan pidemmäksikin aikaa. Vaihdoin suunnan kuitenkin hetken mielijohteesta tyttöjen luo, sillä olihan mulla vielä aamurööki polttamatta.
"Ootko sä ollu juomassa?" Merida naurahti, viitaten selkeästi mun
rähjäiseen rennohkoon ulkonäkööni.
"Ootko sä ollu panemassa?" Iskin takaisin, sytyttäen vieläkin pienesti tärisevillä käsillä savukkeeni.
"No itseasiassa..." Merida kerkesi jo aloittaa, mutta Milja alkoi huutaa sen verran kovaa serkkuaan lopettamaan, joten lisäinfo jäi tälläkertaa saamatta.
Saatuani aamurutiinit hoidettua, lähdin laiskasti lompsimaan kohti hevoseni tarhaa. Terra näytti vaeltavan yksinään heinänkorsien perässä, ilmeisesti Husse oli haettu jostain syystä talliin. Rautias tulikin tapojensa vastaisesti uteliaana portille ja lähes tunki syliini. Toppuuttelin huomionkipeää täykkäriä ja napsautin narun päitsiin kiinni. Terra lähti innoissaan kiikuttamaan mua lähimmälle ruohotupsulle, heti kun olin saanut tarhan portin suljettua.
"No syö sit hetken aikaa" Totesin kaivaen yllätys yllätys puhelimen esiin housujeni taskusta. Heilautin kättä kauempana Liadania taluttavalle Topille, jonka tamma kipitti pojan perässä korvat tiukasti niskaa vasten. Muutamaa minuuttia myöhemmin sainkin Salomelta pari snäppiä, joissa ensimmäisessä se harjasi Likkaa ja seuraavassa oli tämä äsken nähty kiukkupussi puraisemassa omistajaansa. Videon yhteyteen punapää oli vain kirjoittanut "bro ei hallitse poniaan".
"Noni nyt taitaa toi sun ruokahetkes riittää, et jaksat vielä hypätäkkin" Sanoin Terralle, vetäen sen pään pois rehuista. Tamma mulkaisi mua päätään heittäen, mutta tyytyi kuitenkin lähtemään mukaani tallin hämäryyteen.
Tallissa oli tosiaan ihanan viileää, kun verrattiin ulkona vallitsevaan kesäkeliin. Laitoin Terran suosiolla karsinaan odottelemaan, että ruuhka käytävällä hiukan hälventyisi. Päätin mennä aikani kuluksi tuntsaripuolelle norkoilemaan, josta löysinkin Nellyn ja Miljan harjailemassa hoidokkejaan ja vaihtamassa kuulumisia.
"Mehän törmätään jatkuvasti" Virnistin Miljalle, sanoen ensin tervehdyksen brunetelle. Huomasin blondin vähän punastuvan ja jatkavan sitten vähin äänin Minon sukimista. Huomasin kauempana myös Lindan, joka selvästi oli lähdössä ratsastamaan Hussella.
"Ratsastamaan menossa?" Kysyin naiselta, joka pyllisteli juuri karsinan ovelle päin, puhdistaessaan harmaan ruunan kavioita.
"Jep" Tämä vastasi lyhyesti mutta ytimekkäästi, astuessaan ulos karsinasta sulkien oven perässään.
"Mä aattelin hypätä Terralla ku en oo nyt moneen viikkoon menny sillä ku puomeja ja jotain ihan pieniä hyppyjä, ni Iida sano et voisin pyytää sua mukaan Hussen kanssa?" Kysyin Lindalta, saaden multa tallissa olevilta vähän oudoksuvia katseita osakseni.
"Mä oon jo rakentanu tonne isolle kentälle radan ni etköhän sä mukaan mahdu. Korjaat vaan esteet sitte pois sen jälkeen ku lopetat" Blondi kertoi lähtien ilmeisesti hakemaan varusteita. Tein itse saman, sillä en tahtonut jäädä ratsukon jalkoihin pyörimään. Juoksujalkaa palasin Terran karsinalle ja aloin valmistella rautiasta treeniin.
Suunnilleen vartin kuluttua olin saanut tamman kuosiin ja talutin sitä kenttää ympäri. Tietysti vähän uran sisäpuolella, sillä kuten sanottu, en tahtonut olla Lindan ja Hussen tiellä. Blondi jotenki suhtautu jo valmiiks epäilevästi mun hevostaitoihin, joten päätin kerrankin olla nöyrä ja tyytyä kohtalooni. Jonkin aikaa maastakäsin käppäiltyämme käänsin hevoseni lähemmäs keskihalkaisijaa ja pomppasin satulaan. Terra seisoi tällä kertaa yllättävän maltillisesti paikoillaan, tuijotellen Hussen menoa silmä tarkkana. Linda oli jo siirtynyt ravailemaan, joten ohjien keräämisen jälkeen päätin itsekkin siirtyä käyntiä vauhdikkaampaan askellajiin. Terra vaikutti edelleen oudon rauhalliselta ravatessaan verkkaisesti eteenpäin. Hetken ehdin jo epäillä että joku olisi huonosti, mutta onneksi puskasta kuului rasahdus joka sai rautiaan ratsun allani loikkaamaan pari ylimääräistä pomppua eteenpäin. Tasasin kevennyksen rytmin takaisin oikeaksi ja vaihdoin suuntaa kokorataleikkaalla, Lindan tehdessä samoin innokkaan oloisen Hussen selässä. Nainen selkeästi osasi ratsastaa, sillä mitä olin kuullut ja nähnytkin, ei ruuna mistään helpoimmasta päästä ollut ratsastaa. Hyvännäköisestä menosta inspiroituneena aloin itsekkin taivutella tammaa erilaisille kiemuroille ja ehdin mä tehä muutaman temmonvaihtelunkin alkuverkkojen aikana.
Lindan huikatessa alkavansa laukkaamaan, Terra yhtäkkiä heräsi ja tajusi kentällä olevat esteet. Tamma nostelikin aluksi laukkoja ihan omaan tahtiinsa ja keskittyi vain toiseen ratsukkoon kentällä. Saatiin me pari ihan ok nostoakin aikaiseksi, mutta lähinnä meidän meno oli sellaista hätäistä räpellystä...
"Otetaanko pari verkkahyppyä tohon punakeltaselle ristikolle?" Linda kysäisi ravatessaan meidän lähelle.
"Joo otetaan vaan" Vastasin keventäen reipasta tahtia isoissa askelissa. Luotin siihen, että vaikka laukassa meillä olikin vielä parannettavaa, niin hypyt tulisivat sujumaan siitä huolimatta.
"Este!" Huusin Lindan ja Hussen ylitettyä ristikon vaivattoman näköisesti. Pyöräytin rautiaan kanssa yhden laukkavoltin päätyyn, minkä jälkeen lähestyin pitkänsivun keskellä olevaa noin puolimetristä estettä. Tamma kiihdytti hiukan ja imi hyvin esteelle. Ei siis ongelmia näin pienillä esteillä. Tulimme kumpikin ristikon vielä kertaallen tähän suuntaan, minkä jälkeen vaihdoimme suuntaa ja jatkoimme hyppyjä samalle esteelle vielä toiseenkin kierrokseen. Terra hiukan mutkitteli esteelle lähestyessä, mutta se tais johtua ihan vaan mun omasta sähläyksestä. Mulle oli nimittäin hankalia suorat linjat, missä pitäis vaan antaa hevosen hoitaa homma kotiin.
"Voisin tulla ton okserin muutaman kerran kummastakin suunnasta jos sopii?" Kysyin Lindalta, joka oli siirtänyt Hussen käyntiin. Nainen nyökkäsi myöntymisen merkiksi ja aloin valmistella laukannostoa. Terra lähti melko kovaa vauhtia liikenteeseen, mutta tuntui silti olevan herkkä myös pidättäville avuille. Lähestyimme sinivalkoista tasaokseria reippaalla temmolla. Oma katseeni jäi liikaa kiinni tuohon 65cm korkeaan esteeseen, jonka seurauksena tulimme tosi pohjaan ja Terra loikkasi ylitse vähän hassulla pompulla. Kehaisin tammaa kuitenkin siitä, ettei se turhaan kieltänyt.
"Tuun viel uudestaan!" Sanoin nostaen uudestaan raville rikkoutuneen laukan.
Tällä kertaa ylitimme okserin mallikkaasti ja hypystä tyytyväisenä kiepautimme Terran kanssa ison ympyrän laukassa, minkä jälkeen ylitimme samaisen esteen vielä kertaalleen toisesta suunnasta. Tyytyväisenä suoritukseen löysytin rautiaalle pidempää ohjaa ja siirsin sen ravin kautta käyntiin. Meidän kävellessä välikäyntejä, otti Linda vuorostaan hyppyjä tälle samalle okserille. Muuten kaksikolla näytti menevän hyvin, mutta kertaalleen Husse meinasi kieltää pelottavan näköiselle pystylle, missä oli semmonen sateenkaari-koriste alla. Napakasti Linda kuitenkin käytti raipan harman ruunan kaulalla ja niin sekin este ylittyi, pienen pukin saattelemana.
"Hei Lyydia!" Linda huusi kentän ohi kävelevälle naiselle.
"Niin?" Vaaleahiuksinen vastasi pysähtyen aidan viereen.
"Voisitko nostaa nää kentällä olevat esteet suunnilleen kasikympin korkeuteen?" Blondi pyysi, tai no pikemminkin käski.
"Tietysti" Lyydia hymähti ja alkoi säätää esteitä pyydettyyn korkeuteen. Tällä välin keräsin itsekkin ohjat tuntumalle ja aloin ravailemaan kenttää ympäri.
"Noni nyt ne olis laitettu" Vaaleahiuksinen nainen sanoi ja poistui kentän aidan toiselle puolelle seurailemaan tulevia tapahtumia. Ei siinä, oisin mäkin jääny kattelemaan näin mielenkiintoisen ratsukon sähläystä, jos oisin ollu sen asemassa.
"Mee sä eka, ni voin sitte hypätä vähän korkeempaa teidän jälkeen" Linda sanoi. En tiedä huomasinko pientä vittuilua sen äänensävyssä, mut annoin asian suosiolla jäädä siihen.
Nostin jälleen laukan, joka tuntui nyt huomattavasti paremmalta kuin aluksi. Suunnittelin pikaisesti mielessäni radan, joka meni suurinpiirtein näin: Pysty pitkällä sivulla, kokorataleikkaa missä oli pysty-okseri sarja, toisella pitkälläsivulla sateenkaari-koristeinen pysty, minkä jälkeen päädyn kautta kiertäen kentän keskellä oleva vesimatto-pysty. Uskokaa tai älkää, me ei otettu yhtäkään pudotusta tolla huimalla viiden esteen radalla. Terralla oli ilmeisesti hyvä päivä, sillä se uunteli apuja tarkasti eikä edes kaahottanut menemään turhan lujaa.
"Mä hyppään nyt tän saman radan, ni nosta sit nää esteet metriin" Kuulin Lindan äänen perässäni, kun lähdin pikkukentälle ravailemaan. Lyydia raukka kun joutui Lindan orjuutettavaksi, mietin ohjatessani hionneen rautiaan avoimesta portista sisälle. Käskin tamman raviin pienellä pohkeen puristuksella ja aloin keventää tasaiseen tahtiin, tietäen joutuvani vielä raahaamaan esteet pois kentältä...
// Noooh pieni hommahan se esteiden raahaus on kun takana on hyvin mennyt treeni vai mitä?
Linda oli ystävällinen salliessaan teidät mukaan sen ja Hussen treeniin, ehkä sillekin on joskus kivaa vaihtelua ratsastaa seurassa kuin aina yksin. Kiva että sen meno inspiroi sua, eihän se huonosti yhtään ratsasta, päättäväinen kuin mikä. Mutta hei lisää harjotusta vaan nii alkaa sujumaan entistä paremmin, koitappa rakentaa vaa yks este keskihalkasijalle nii se pakottaa sut keskittymään täysin siihen yhteen ja sitte ei oo tukia ympyräiltä nii saat haastaa ittes! Terra kuitenkin tuntuu olevan suht varma esteillä, joten sen kanssa on mahdollista kehittyä. Ja mitä sun huonoon oloon tulee, kesä on nurkan takana nii kai sen takia saa vähä ottaakki? kuha jaksaa ratsastaa... 16v€ -Iida